Direct mailings
Hoe leuk is het om een persoonlijke brief of origineel pakketje te ontvangen met de post? Met direct mailings verras je je (potentiële) klanten vanuit de brievenbus!
WAT IS EEN DIRECT MAILING?
Een direct mailing is een postpakket dat of brief die je opstuurt naar je (potentiële) klanten of je beoogde doelgroep. Wist je dat prospecten 10 tot 20% meer geneigd zijn tot conversie na een aanbod via direct mail dan na een aanbod via e-mail.
Onderschat de impact van het postpakket of de persoonlijke brief dus niet. Als je het goed aanpakt, is de direct mail een krachtige marketingtool zowel voor de B2B- als B2C-markt. Benieuwd? Zo stuur je een succesvolle direct mailing uit.
STAPPENPLAN VOOR EEN
SUCCESVOLLE DIRECT MAIL
- 01
- 02
- 03
- 04
- 05
Bepaal je doelpubliek
Net zoals bij een online e-mailing is de eerste stap het bepalen van je doelpubliek. Wie zijn je ontvangers? Wil je een nieuw product lanceren? Dan kan je een origineel pakketje opsturen naar de pers. Kies voor media die relevant zijn in jouw branche. Wil je nieuwe klanten aantrekken? Maak dan een database aan met bedrijven die baat hebben bij jouw producten of diensten.
Wees creatief
Een saaie bruine doos met een folder in trekt niet bepaald de aandacht. Durf buiten de lijntjes te kleuren met een dynamisch design, een leuk gadget en sprekende copy. “Outside-the-box” mag je letterlijk nemen. Je pakket hoeft geen standaard doos te zijn. Een grafische enveloppe met je folder of persbericht is ook helemaal top. Toon je creativiteit en onderscheid je!
Ga voor een persoonlijke aanpak
Een groot voordeel van een direct mail is de persoonlijke toets. Een pakketje opgestuurd krijgen voelt al persoonlijk aan. Ga nog een stapje verder en voeg een handgeschreven kaartje toe. Spreek je perscontact of potentiële klant aan in een begeleidende brief.
Creëer meerdere contactmomenten met herhaling
Een succesvolle direct mailing staat niet op zichzelf. Creëer meerdere contactmomenten tussen je doelgroep en je bedrijf. Herhaling is key. Stuur op voorhand een e-mail uit met de boodschap dat er binnenkort een pakketje aankomt. Nadat je het opgestuurd hebt, kan je een tweede e-mail sturen: “je pakketje wacht op jou.” Wedden dat je contact supersnel de brievenbus leegmaakt?
Bel na
De laatste en misschien wel belangrijkste stap is het nabellen. Je wil uiteraard weten wat je contacten van het postpakket vinden. Hebben ze het goed ontvangen? Gaan ze erover schrijven? Willen ze meer informatie? Door persoonlijk na te bellen, creëer je bovendien een persoonlijk touch point met je doelgroep. Dat wordt geapprecieerd.