DOELGROEPANALYSE
Een doelgroepanalyse is een onderzoeksproces waarbij je informatie verzamelt over een specifieke groep mensen. Het doel? Inzicht krijgen in de kenmerken, behoeften en verwachtingen van deze groep. Je wil achterhalen welke personen je product of dienst kopen, hoe ze denken en waar je ze kan bereiken.
MEERWAARDE VAN EEN DOELGROEPANALYSE?
Je verzamelt info over demografische kenmerken, het gedrag, de waarden, de levensstijl en de verwachtingen van je doelgroep. Dat kan op verschillende manieren bijvoorbeeld met online enquêtes, focusgroepen en sociale media.
De resultaten van de doelgroepanalyse kan je gebruiken om beslissingen te nemen over productontwikkeling, marketingstrategieën en communicatieacties.
IN 5 STAPPEN NAAR EEN STERKE ANALYSE
- 01
- 02
- 03
- 04
- 05
Bepaal het doel
De eerste stap spreekt voor zich: bepaal het doel van je doelgroepanalyse. Wat wil je bereiken? Een mogelijk doel kan zijn om de interesses en het gedrag van je potentiële klanten beter te leren begrijpen. Een ander doel kan zijn om een marketingstrategie te ontwikkelen voor je bedrijf. Afhankelijk van je doel, moet je andere vragen stellen om de juiste resultaten te bekomen.
Maak de juiste doelgroepsegmentatie
Bij een doelgroepsegmentatie verdeel je je doelgroep op aan de hand van verschillende kenmerken waaronder:
- Demografisch: in welke leeftijdscategorie bevindt je doelgroep zich?
- Geografisch: in welke provincie wil je klanten aantrekken?
- Sociaaleconomisch: welke trends en veranderingen in de economie beïnvloeden je doelgroep?
- Koopgedrag: hoe staat je doelgroep tegenover het soort producten/de diensten die je aanbiedt?
Creëer een buyer persona
Een buyer persona is een specifieke voorstelling van je ideale klant die ervoor zorgt dat marketing en sales effectiever werken. Hij of zij is zo gedetailleerd mogelijk geconstrueerd en beschrijft hoe dat die persoon in het leven staat. Per doelgroep stel je 1 persona op.
Ontwikkel een marketingplan
Tot slot verwerk je al je bevindingen in je marketingplan. Zo kan je doelgericht aan de slag met het daadwerkelijk marketen van je producten en diensten naar je geanalyseerde doelgroep.
Raadpleeg bronnen
Maar hoe beantwoord je al die vragen? Dat doe je door bronnen te gebruiken en te beredeneren. Zo zorg je voor een representatieve en betrouwbare doelgroepanalyse. Bronnen die die je kan raadplegen zijn:
- Statbel
- Trends Top
- Focusgroepen
- Vakbladen
- Literatuur